6
Brigitta Broosus
analyse
Gelaagdheid
is een kernwoord voor Kunst, zowel voor de literatuur als de schilderkunst,
gelaagdheid is onderscheidend en verbindend, een kenmerk van een natuurlijk landschap,
een uitgebalanceerd ecosysteem, het geeft de verdieping die het leven
interessant maakt, technische en emotionele gelaagdheid karakteriseert het werk
van de grote Meester Rembrandt en letterlijk en figuurlijke gelaagdheid is ook
van toepassing op het beschilderde Wijnkistje van Brigitta Broosus. De "Strijd
" tussen Mart Hooghkamer en Walter Schrader is mogelijk niet het echte
onderwerp, in ieder geval niet voor het oog van de Meester, wiens blik
duidelijke niet gericht is op de tijdelijke focus van aandacht, Maar wat lijkt
het oog van de Meester te zeggen? Gelaagdheid zit per definitie dieper. Het
goud van de Gouden Eeuw refereert aan kennis, ontwikkeling van Kunst en
wetenschap. De zoektocht naar "Goud" was voor de Alchemisten uit de tijd van Rembrandt
een spirituele reis waarin gaandeweg levensvragen werden beantwoord en het
materiƫle goud niets meer is dan iets waarvan we afstand moeten doen om de
echte waarden van het leven met recht te kunnen omarmen. Het raadsel zal zich
ontrafelen, zoals het spirituele goud aan het geestesoog van de Alchemist zal
verschijnen. Tijdens de expositie zal iedere dag voor sluitingstijd het
paneeltje voorzichtig gedurende 5 minuten worden omgedraaid, zodat bezoekers in
stille contemplatie zich in de diepte van de eigen weerspiegeling kunnen buigen
over het "to be or not to be thats the question" dat's de vraag, en zoals in
veel raadselen zit ook hier het antwoord in de vraag, figuurlijk en in dit
gelaagde geval ook letterlijk.