19

Marjolijn Wijnnobel-Van de Water

Marjolijn, een kunstenaar met een voorkeur voor grotere doeken, heeft zich gewaagd aan een bijzondere uitdaging binnen het kader van "Breng de smaeck terug naar Leiden". Haar bijdrage, gemaakt in de traditie van de Tronie schildering, is tot stand gekomen in een zoektocht naar stijl op een klein vlak.

Tronie schilderen, is een genre waarbij het gezicht expressief en karaktervol wordt weergegeven. Dit onderdeel geldt als een van de moeilijkste disciplines in de schilderkunst. Marjolein heeft de centrale rol van de ogen opmerkelijk vastgelegd. De ogen van de man die drinkt lijken een positieve blik en een vage glimlach zijn positieve smaakbeleving te willen delen. Het is in dit genre het innerlijk gevoel dat de proever moet weerspiegelen. De uitdaging om in dit kleine werk de essentie te vinden, heeft geleid tot herhaalde pogingen en verfijningen, met als resultaat een compositie waarin de kern van de smaakervaring eruit springt.

Het schilderij toont verder de schilde citroen, een vaak voorkomend element in schilderijen uit de Gouden eeuw. De citroen staat symbool voor een verborgen dimensie, een detail dat niet meteen in het oog springt maar wel betekenis draagt. Deze verwijzing naar ongeziene lagen nodigt uit tot introspectie, vergelijkbaar met het besef dat interpretaties van kunst, net als interpretaties van boeken of films, divers en individueel zijn.

Marjolijn's werk weerspiegelt haar brede interesses, haar vermogen om zich in te leven en historische verhalen te vertellen. De inspiratie uit tekeningen voor kinderboeken van Ans Markus en haar beïnvloeding door Raquel van Haver's techniek zijn in haar verdere werk duidelijk waarneembaar. Dit toont haar vermogen om verschillende stijlen en invloeden te integreren in haar eigen creatieve reis.

Deze bijdrage aan "Breng de smaeck terug naar Leiden" illustreert Marjolijn's toewijding aan kunst en haar vastberadenheid om uitdagingen aan te gaan. Het kistje, hoewel klein van formaat, vangt niet alleen een moment van smaakbeleving, maar ook de diepere lagen van perceptie en interpretatie die kunst met zich meebrengt. Marjolijn's werk voegt zich naadloos in de serie, waar elke kunstenaar een uniek puzzelstukje bijdraagt aan het grotere geheel dat de diversiteit en veelzijdigheid van de deelnemende kunstenaars viert.